Kaedah
Pembelajaran Secara Koperatif
Sebagai pendidik
kita bertanggungjawab untuk membantu setiap pelajar meningkatkan minat dan
kecenderungan mereka kearah pelajaran. Pelajar juga digalakkan membina jalan
penyelesaian terhadap sesuatu masalah dengan menggunakan idea dan hipotesis
yang telah dibina (Mohd Fadzli, 2001). Keadaan ini boleh dilaksanakan dengan
mengambil langkah menggunakan pendekatan pengajaran yang berkesan. Ini
termasuklah amalan pembelajaran yang berpusatkan guru kepada amalan pembelajaran
berpusatkan pelajar, misalnya dengan menggunakan pendekatan secara kumpulan.
Pendekatan ini mempunyai kelebihan kerana mereka berpeluang berinteraksi antara
satu sama lain dan boleh belajar melalui pengalaman sendiri.
Amalan pembelajaran
berpusatkan pelajar misalnya menggunakan pendekatan belajar secara berkumpulan
memberi peluang murid-murid berinteraksi antara satu sama lain dan boleh
belajar melalui pengalaman sendiri.
Pelajar-pelajar melakukan
aktiviti secara aktif semasa proses pembelajaran dan ini meliputi pengalaman
pembelajaran yang dirasai dan dialami sendiri oleh mereka. Aktiviti-aktiviti
dirancang sebegitu rupa supaya berpeluang melibatkan diri secara aktif dalam
pembelajaran (Pusat Perkembangan Kurikulum 1994). Semasa pelajar-pelajar
belajar dalam kumpulan, mereka boleh berkongsi pengetahuan (intelek), memupuk
nilai-nilai murni (rohani), bertimbang rasa (emosi) serta mempertingkatkan
kemahiran berkomunikasi (sosial). Justeru itu adalah diharapkan apabila
pelajar-pelajar yang keluar dari bangku sekolah nanti, mereka akan mencerminkan
diri mereka sebagai insan yang menyeluruh dan bersepadu selaras dengan Falsafah
Pendidikan Negara.
Kaedah kumpulan
merupakan satu inovasi dalam strategi pengajaran dan pembelajaran yang
berpusatkan pelajar khususnya dalam pembelajaran matematik. Kumpulan murid
terbahagi kepada dua iaitu kumpulan sama kebolehan dan kumpulan pelbagai
kebolehan. Kaedah kumpulan sama kebolehan membolehkan guru membimbing pelajar-pelajar
mengikut kebolehan di samping menjalankan aktiviti-aktiviti pengayaan dan
pemulihan mengikut keperluan masing-masing. Kaedah kumpulan pelbagai kebolehan
memberikan pelajar-pelajar peluang mengamalkan pengajaran sebaya, memupuk
semangat kerjasama dan bertimbang rasa, perkembangan sahsiah dan kemahiran
sosial (Buku Panduan KBSR, 1982).
Terima kasih di atas pandangan cikgu.Kaedah Pembelajaran Secara Koperatif memang sesuai digunakan malahan dapat mewujudkan suasana p&p yang dapat membangkitkan minat belajar dikalangan murid secara aktif.
ReplyDelete