Kaedah Pembelajaran Secara
Konstruktivisme
Konstruktivisme
merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana pengetahuan disusun
dalam minda pelajar.A.N. Whitehead (1929) mengingatkan kita supaya tidak
membebankan kanak-kanak dengan pengetahuan yang tidak berkembang (" dead
knowledge").Apa yang diketengahkan oleh Whitehead ialah amalan mengajar di
sekolah perlulah menjurus kepada usaha membolehkan kanak-kanak atau murid
berfikir dalam persekitaran kehidupan dan mengelakkan daripada hanya memberi
pengetahuan yang bersifat kaku ( inert ideas ) yang tidak mampu digunakan bagi
menyelesaikan masalah harian.
Barnes (1976) dan
Bransford (1986) mengkaji tentang 'inert ideas' mendapati kebanyakan
pengetahuan yang diajar di sekolah adalah terasing daripada cara kanak-kanak
berfikir.Menurut Bransford ramai yang berpandangan bahawa pengetahuan yang
didapati di sekolah hanya merupakan pengetahuan yang dipindahkan dari seseorang
kepada seseorang yang lain. Pengetahuan tersebut hanya cukup untuk menjawab
soalan daripada guru ataupun untuk menjawap soalan-soalan peperiksaan sahaja
tetapi ianya tidak menunjukkan pengetahuan individu secara keseluruhan.
Pengajaran yang lazim diamalkan oleh kebanyakan guru masa kini masih lagi
berasaskan kepada amalan yang sama iaitu menyuap murid-muriddenganpengetahuan
bagi membolehkan pelajar menjawab dengan betul dalam peperiksaan tetapi tidak
mampu menyelesaikan masalah yang melibatkan pengaplikasian pengetahuan
tersebut.
Pengajaran dan
pembelajaran berasaskan konstruktivisme menyeimbangkan peranan guru dan pelajar
untuk berperanan secara saling bersandar di antara satu sama lain. Ahli
konstruktivisme berpendapat bahawa guru adalah sebagai pengurus bilik darjah.
Guru seharusnya menerima murid sebagai individu yang mempunyai ciri-ciri
perlakuan yang berbeza dimana individu itu dianggap penting dalam proses
pembelajaran dan perlu diberi perhatian sewajarnya. Pengajaran dan pembelajaran
konstruktivisme memberi peluang kepada guru untuk memilih kaedah yang sesuai
dan menentukan sendiri masa yang diperlukan untuk memperolehi sesuatu konsep
atau pengetahuan.Seseorang guru boleh mengamalkan pendekatan konstruktivisme
dengan mengambil kira beberapa faktor :
- Murid diberi peluang berkongsi persepsi antara satu sama lain
- Murid diberi peluang mengemukakan pandangan tentang sesuatu konsep
- Murid digalakkan menghormati pandangan alternatif rakan mereka
- Semua pandangan murid dihormati dan tidak dipandang rendah
- Pembelajaran berpusatkan murid
- Guru mementingkan kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
- Murid digalakkan merenung kembali proses pembelajaran yang
dilaluinya
- Murid diminta menghubungkaitkan idea asal dengan idea yang baru
dibina
- Murid digalakkan mengemukakan hipotesis
- Guru tidak menyampaikan maklumat secara terus kepada murid
- Murid banyak berinteraksi dengan murid lain dan guru
- Guru perihatin terhadap keperluan , kebolehan dan minat murid
- Murid digalakkan bekerja secara kumpulan
Suasana bilik
darjah di mana amalan konstruktivisme dijalankan adalah berpusatkan murid dan
berpusatkan bahan. Di samping itu guru akan menggunakan penyoalan bukan untuk
menguji kefahaman murid tetapi adalah untuk menguji kemahiran murid dalam
membina konsep.
interaksi dua hala antara guru dan murid. setuju dengan nota ini
ReplyDeletepembelajaran secara konstruktivisme amat sesuai diamalkan didalam bilik darjah supaya pengajaran kita menyeronokkan cikgu.....
ReplyDelete