RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MAlAYSIA TAHUN 3
Mata
  Pelajaran 
 | 
  
Bahasa
  Malaysia 
 | 
 
Kelas 
 | 
  
Tahun
  3 Cemerlang  ( 36 orang ) 
 | 
 
Tema
  / Tajuk 
 | 
  
Ayat Majmuk 
Ayat Tunggal 
 | 
 
Tarikh
  / Masa 
 | 
  
20 April 2013 
1.00 – 1.50 
 | 
 
Standard
  Pembelajaran 
 | 
  
2.3.1 Membaca kuat
  pelbagai bahan bacaan yang  
         mengandungi pelbagai pola ayat
  dengan  
         lancar,sebutan dan intonasi yang
  betul dan jelas. 
3.2.6 menulis ayat tunggal
  dan ayat majmuk secara 
         Mekanis dengan betul dan kemas 
 | 
 
Objektif
  Pembelajaran 
 | 
  
Pada akhir pengajaran
  pembelajaran ,murid dapat 
1. membaca teks yang
  mengandungi  ayat  
    ayat majmuk 
2. menyenaraikan ayat
  majmuk  yang terdapat dalam   
    Bahan bacaan 
3.membina ayat tunggal
  berdasarkan ayat majmuk 
 | 
 
Aktiviti 
 | 
  
1.Guru membawa benda dalam
  kotak,murid  
   meneka  
2.Guru bersoaljawab untuk
  menimbulkan tajuk 
3. Murid membaca petikan
  secara kelas, 
    kumpulan dan individu 
4.Murid dan guru
  berbincang mengenai petikan  
   yang dibaca 
5.Murid membuat aktiviti
  kumpulan 
6.Murid membuat latihan
  individu 
7.Rumusan pelajaran 
 | 
 
Elemen
  Merentas Kurikulum 
 | 
  
Nlai Murni :
  keberanian,keyakinan,bekerjasama,ber- 
                   to leransi 
Sistem Bahasa : Ayat
  tunggal dan Ayat Majmuk 
TMK : komputer dan power
  point 
 | 
 
Pengetahuan
  Sedia Ada 
 | 
  
Murid
  telah belajar ayat tunggal di tahun 2 
 | 
 
Kaedah 
 | 
  
Soal
  jawab,penerangan,perbincangan,sumbang saran, aktiviti kumpulan 
 | 
 
Bahan
  Bantu Belajar 
 | 
  
Slaid,
  lembaran aktiviti,bahan bacaan,buku teks tahun 3 
 | 
 
Penilaian
  Pengajaran Dan Pembelajaran 
 | 
  
Murid
  membina ayat tunggal berdasarkan ayat majmuk yang terdapat dalam bahan bacaan 
 | 
 
Refleksi 
 | 
  
                                           RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
 
  
 
 
 
  
 
 
| 
   
Langkah/  Masa 
 | 
  
   
    Isi kandungan 
 | 
  
   
Aktiviti
  Pengajaran dan Pembelajaran 
 | 
  
   
Strategi/
  kaedah / Abm/ Nilai / KBKK 
 | 
 |
| 
   
    Aktiviti Guru 
 | 
  
   
         Aktiviti  Murid 
 | 
 |||
| 
   
Set
  Induksi 
(
  5 m ) 
 | 
  
   
  Pengenalan 
 | 
  
   
-
  Guru membawa sebuah kotak masuk ke dalam kelas. 
-
  Guru bersoaljawab dengan murid tentang isi atau benda dalam kotak. 
-
  Guru mengeluarkan  benda-benda yang ada
  di dalam kotak. 
-Guru
  meminta murid membuat ayat mudah berdasarkan benda yang ditunjukkan oleh guru 
-
  Guru bersoaljawab dengan murid untuk menimbulkan tajuk 
 | 
  
   
-
  Murid memerhatikan guru membawa masuk kotak ke dalam kelas. 
-
  Murid meneka benda yang ada didalam kotak. 
-
  Murid menyebut benda-benda yang dikeluarkan oleh guru dari dalam kotak. 
-
  Murid membina ayat mudah berdasarkan benda yang dikeluarkan guru dari kotak 
 | 
  
   
Strategi
  : 
Berpusatkan
  guru dan murid. 
Kaedah
  : 
Penyoalan 
Sumbang
  saran 
ABM
  : 
Benda
  Maujud 
Bola
  ,buku 
Nilai
  : 
Kerjasama,hor-mat
  menghormati 
KBKK: 
-
  menjana idea 
 | 
 
| 
   
Langkah / Masa 
 | 
  
   
    Isi kandungan 
 | 
  
   
  Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran 
 | 
  
   
Strategi/ kaedah /
  Abm/ Nilai / KBKK 
 | 
 |
| 
   
    Aktiviti Guru 
 | 
  
   
   Aktiviti 
  Murid 
 | 
 |||
| 
   
Langkah 
    1 
(10 m ) 
 | 
  
   
  Penerangan 
  Ayat
  Majmuk 
 | 
  
   
-
  Guru membuat tayangan slaid tentang ayat majmuk 
-
  Guru mengarahkan murid membaca beberapa contoh ayat di papan putih 
-
  Guru menerangkan ayat majmukkepada murid. 
- Guru bersoaljawab
  dengan murid  
 | 
  
   
-
  Murid melihat tayangan yang dibuat oleh guru. 
-Murid
  membaca contoh-contoh yang dibuat oleh guru. 
-
  Murid mendengar penerangan guru dengan teliti. 
- Murid memberi
  pandangan dan pendapat apabila guru bertanya 
 | 
  
   
Strategi
  : 
Berpusatkan
  guru dan murid. 
Kaedah
  : 
Penyoalan 
Sumbang
  saran 
Penerangan 
ABM
  : 
Tayangan
  slaid 
Nilai
  : 
Kerjasama, 
hormat
  menghormati 
KBKK: 
-
  menjana idea 
-
  kemahiran bernilai  
  tambah 
-
  kemahiran  
konstruktivisme 
 | 
 
| 
   
Langkah / Masa 
 | 
  
   
    Isi kandungan 
 | 
  
   
  Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran 
 | 
  
   
Strategi/ kaedah /
  Abm/ Nilai / KBKK 
 | 
 |
| 
   
    Aktiviti Guru 
 | 
  
   
   Aktiviti 
  Murid 
 | 
 |||
| 
   
Langkah 
    2 
(10 m ) 
 | 
  
   
Pengukuhan dan Pengayaan  
 | 
  
   
- Guru mengedarkan bahan bacaan kepada
  murid. 
- Guru mengarahkan murid membaca
  secara kelas,kumpulan dan individu 
- Guru menerangkan tentang petikan 
- Guru bersoaljawab dengan murid
  mengenai petikan yang dibaca. 
 | 
  
   
- Murid membaca bahan bacaan secara
  kelas,kumpulan dan individu. 
- Murid mendengar penjelasan guru
  dengan teliti. 
- Murid bertanya
  sekiranya kurang memahami penerangan guru. 
 | 
  
   
Strategi : 
Berpusatkan guru dan murid. 
Kaedah : 
Penyoalan 
Sumbang saran 
Penerangan 
Perbincangan  
ABM : 
Bahan bacaan 
Nilai : 
Kerjasama, 
hormat menghormati, 
berdisiplin 
KBKK: 
- menjana idea 
-menghubung  
 
  kait 
 | 
 
| 
   
Langkah / Masa 
 | 
  
   
    Isi kandungan 
 | 
  
   
 Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran 
 | 
  
   
Strategi/ kaedah /
  Abm/ Nilai / KBKK 
 | 
 |
| 
   
    Aktiviti Guru 
 | 
  
   
   Aktiviti 
  Murid 
 | 
 |||
| 
   
Langkah 
    3 
(10 m ) 
 | 
  
   
 Aktiviti 
kumpulan 
 | 
  
   
-
  Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kecil. 
-
  Guru mengedarkan lembaran aktiviti kepada setiap kumpulan. 
-
  Guru menerangkan tentang pelaksanaan aktiviti tersebut. 
-
  Guru membimbing murid semasa aktiviti tersebut berjalan. 
- Guru merumuskan
  hasil kerja murid. 
 | 
  
   
-
  Murid mendengar penjelasan guru dengan teliti. 
-
  Murid berbincang dalam kumpulan dan melaksanakan tugasan yang diberi. 
-
  Murid bertanya sekiranya kurang memahami tugasan tersebut. 
- Wakil kumpulan
  membentangkan hasil kerja kumpulan di hadapan kelas.   
-  Murid lain mendengar dan menilai jawapan
  rakan. 
 | 
  
   
Strategi
  : 
Berpusatkan
  murid. 
Kaedah
  : 
Penyoalan 
Sumbang
  saran 
Penerangan 
Perbinca- 
ngan
  kumpulan 
ABM
  : 
Set
  lembaran aktiviti kumpulan 
Nilai
  : 
Kerjasama, 
hormat
  menghormati, 
berdisiplin 
KBKK: 
-
  menjana idea 
Mencirikan 
menghubung
  kait 
-
  kemahiran berkomunika-si 
 | 
 
| 
   
Langkah / Masa 
 | 
  
   
   
  Isi kandungan 
 | 
  
   
 Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran 
 | 
  
   
Strategi/ kaedah / Abm/ Nilai / KBKK 
 | 
 |
| 
   
   
  Aktiviti Guru 
 | 
  
   
  
  Aktiviti  Murid 
 | 
 |||
| 
   
Langkah 
   
  4 
(10 m ) 
 | 
  
   
 Lembaran  
  
  kerja 
 | 
  
   
-
  Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid. 
-
  Guru menerangkan tentang latihan.   
-
  Guru membimbing murid semasa latihan 
  berjalan. 
- Guru mengutip hasil kerja murid 
 | 
  
   
-
  Murid mendengar penjelasan guru dengan teliti. 
-
  Murid membuat latihan. 
-
  Murid bertanya sekiranya kurang memahami tugasan tersebut. 
- murid menyiapkan tugasan yang di
  beri. 
 | 
  
   
Strategi
  : 
Berpusatkan
  murid. 
Kaedah
  : 
Penyoalan 
Penerangan 
ABM
  : 
Set
  lembaran kerja individu 
Nilai
  : 
Kerjasama, 
Hormat,meng 
hormati,berdi- 
siplin 
KBKK: 
-
  menjana  
  idea 
-
  mencirikan 
-meng- 
 hubungkait 
 | 
 
| 
   
Langkah / Masa 
 | 
  
   
    Isi kandungan 
 | 
  
   
 Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran 
 | 
  
   
Strategi/ kaedah /
  Abm/ Nilai / KBKK 
 | 
 |
| 
   
    Aktiviti Guru 
 | 
  
   
   Aktiviti 
  Murid 
 | 
 |||
| 
   
Penutup 
( 5 m ) 
 | 
  
   
 Rumusan  
 Pelajaran 
 | 
  
   
-
  Guru bersoaljawab dengan murid tentang pelajaran hari ini. 
- Guru merumuskan
  pelajaran 
 | 
  
   
-
  Murid menjawab soalan yang diutarakan oleh guru 
- Murid mendengar
  rumusan guru dengan teliti. 
 | 
  
   
Strategi
  : 
Berpusatkan
  guru dan murid. 
Kaedah
  : 
Penerangan 
Nilai
  : 
Kerjasama, 
hormat
  menghormati, 
berdisiplin 
yakin 
KBKK: 
-
  menjana    
  idea 
-
  menghu- 
  bungkait 
 | 
 
Rancangan yang menarik cikgu...boleh dijadikan sebagai panduan untuk saya
ReplyDeleteTerima kasih.Sama-samalah kita berkongsi ilmu yang ada
ReplyDeleteRancangan Pengajaran yang menarik dan boleh digunakan untuk panduan RPH yang terkini.
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeletemohon share puan!
ReplyDeletelengkap dan padat. tahniah
ReplyDelete