RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MAlAYSIA TAHUN 3
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Malaysia
|
Kelas
|
Tahun
3 Cemerlang ( 36 orang )
|
Tema
/ Tajuk
|
Ayat Majmuk
Ayat Tunggal
|
Tarikh
/ Masa
|
20 April 2013
1.00 – 1.50
|
Standard
Pembelajaran
|
2.3.1 Membaca kuat
pelbagai bahan bacaan yang
mengandungi pelbagai pola ayat
dengan
lancar,sebutan dan intonasi yang
betul dan jelas.
3.2.6 menulis ayat tunggal
dan ayat majmuk secara
Mekanis dengan betul dan kemas
|
Objektif
Pembelajaran
|
Pada akhir pengajaran
pembelajaran ,murid dapat
1. membaca teks yang
mengandungi ayat
ayat majmuk
2. menyenaraikan ayat
majmuk yang terdapat dalam
Bahan bacaan
3.membina ayat tunggal
berdasarkan ayat majmuk
|
Aktiviti
|
1.Guru membawa benda dalam
kotak,murid
meneka
2.Guru bersoaljawab untuk
menimbulkan tajuk
3. Murid membaca petikan
secara kelas,
kumpulan dan individu
4.Murid dan guru
berbincang mengenai petikan
yang dibaca
5.Murid membuat aktiviti
kumpulan
6.Murid membuat latihan
individu
7.Rumusan pelajaran
|
Elemen
Merentas Kurikulum
|
Nlai Murni :
keberanian,keyakinan,bekerjasama,ber-
to leransi
Sistem Bahasa : Ayat
tunggal dan Ayat Majmuk
TMK : komputer dan power
point
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
Murid
telah belajar ayat tunggal di tahun 2
|
Kaedah
|
Soal
jawab,penerangan,perbincangan,sumbang saran, aktiviti kumpulan
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Slaid,
lembaran aktiviti,bahan bacaan,buku teks tahun 3
|
Penilaian
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Murid
membina ayat tunggal berdasarkan ayat majmuk yang terdapat dalam bahan bacaan
|
Refleksi
|
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Langkah/ Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/
kaedah / Abm/ Nilai / KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set
Induksi
(
5 m )
|
Pengenalan
|
-
Guru membawa sebuah kotak masuk ke dalam kelas.
-
Guru bersoaljawab dengan murid tentang isi atau benda dalam kotak.
-
Guru mengeluarkan benda-benda yang ada
di dalam kotak.
-Guru
meminta murid membuat ayat mudah berdasarkan benda yang ditunjukkan oleh guru
-
Guru bersoaljawab dengan murid untuk menimbulkan tajuk
|
-
Murid memerhatikan guru membawa masuk kotak ke dalam kelas.
-
Murid meneka benda yang ada didalam kotak.
-
Murid menyebut benda-benda yang dikeluarkan oleh guru dari dalam kotak.
-
Murid membina ayat mudah berdasarkan benda yang dikeluarkan guru dari kotak
|
Strategi
:
Berpusatkan
guru dan murid.
Kaedah
:
Penyoalan
Sumbang
saran
ABM
:
Benda
Maujud
Bola
,buku
Nilai
:
Kerjasama,hor-mat
menghormati
KBKK:
-
menjana idea
|
Langkah / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ kaedah /
Abm/ Nilai / KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Langkah
1
(10 m )
|
Penerangan
Ayat
Majmuk
|
-
Guru membuat tayangan slaid tentang ayat majmuk
-
Guru mengarahkan murid membaca beberapa contoh ayat di papan putih
-
Guru menerangkan ayat majmukkepada murid.
- Guru bersoaljawab
dengan murid
|
-
Murid melihat tayangan yang dibuat oleh guru.
-Murid
membaca contoh-contoh yang dibuat oleh guru.
-
Murid mendengar penerangan guru dengan teliti.
- Murid memberi
pandangan dan pendapat apabila guru bertanya
|
Strategi
:
Berpusatkan
guru dan murid.
Kaedah
:
Penyoalan
Sumbang
saran
Penerangan
ABM
:
Tayangan
slaid
Nilai
:
Kerjasama,
hormat
menghormati
KBKK:
-
menjana idea
-
kemahiran bernilai
tambah
-
kemahiran
konstruktivisme
|
Langkah / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ kaedah /
Abm/ Nilai / KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Langkah
2
(10 m )
|
Pengukuhan dan Pengayaan
|
- Guru mengedarkan bahan bacaan kepada
murid.
- Guru mengarahkan murid membaca
secara kelas,kumpulan dan individu
- Guru menerangkan tentang petikan
- Guru bersoaljawab dengan murid
mengenai petikan yang dibaca.
|
- Murid membaca bahan bacaan secara
kelas,kumpulan dan individu.
- Murid mendengar penjelasan guru
dengan teliti.
- Murid bertanya
sekiranya kurang memahami penerangan guru.
|
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid.
Kaedah :
Penyoalan
Sumbang saran
Penerangan
Perbincangan
ABM :
Bahan bacaan
Nilai :
Kerjasama,
hormat menghormati,
berdisiplin
KBKK:
- menjana idea
-menghubung
kait
|
Langkah / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ kaedah /
Abm/ Nilai / KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Langkah
3
(10 m )
|
Aktiviti
kumpulan
|
-
Guru membahagikan murid kepada beberapa kumpulan kecil.
-
Guru mengedarkan lembaran aktiviti kepada setiap kumpulan.
-
Guru menerangkan tentang pelaksanaan aktiviti tersebut.
-
Guru membimbing murid semasa aktiviti tersebut berjalan.
- Guru merumuskan
hasil kerja murid.
|
-
Murid mendengar penjelasan guru dengan teliti.
-
Murid berbincang dalam kumpulan dan melaksanakan tugasan yang diberi.
-
Murid bertanya sekiranya kurang memahami tugasan tersebut.
- Wakil kumpulan
membentangkan hasil kerja kumpulan di hadapan kelas.
- Murid lain mendengar dan menilai jawapan
rakan.
|
Strategi
:
Berpusatkan
murid.
Kaedah
:
Penyoalan
Sumbang
saran
Penerangan
Perbinca-
ngan
kumpulan
ABM
:
Set
lembaran aktiviti kumpulan
Nilai
:
Kerjasama,
hormat
menghormati,
berdisiplin
KBKK:
-
menjana idea
Mencirikan
menghubung
kait
-
kemahiran berkomunika-si
|
Langkah / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ kaedah / Abm/ Nilai / KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Langkah
4
(10 m )
|
Lembaran
kerja
|
-
Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
-
Guru menerangkan tentang latihan.
-
Guru membimbing murid semasa latihan
berjalan.
- Guru mengutip hasil kerja murid
|
-
Murid mendengar penjelasan guru dengan teliti.
-
Murid membuat latihan.
-
Murid bertanya sekiranya kurang memahami tugasan tersebut.
- murid menyiapkan tugasan yang di
beri.
|
Strategi
:
Berpusatkan
murid.
Kaedah
:
Penyoalan
Penerangan
ABM
:
Set
lembaran kerja individu
Nilai
:
Kerjasama,
Hormat,meng
hormati,berdi-
siplin
KBKK:
-
menjana
idea
-
mencirikan
-meng-
hubungkait
|
Langkah / Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Strategi/ kaedah /
Abm/ Nilai / KBKK
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Penutup
( 5 m )
|
Rumusan
Pelajaran
|
-
Guru bersoaljawab dengan murid tentang pelajaran hari ini.
- Guru merumuskan
pelajaran
|
-
Murid menjawab soalan yang diutarakan oleh guru
- Murid mendengar
rumusan guru dengan teliti.
|
Strategi
:
Berpusatkan
guru dan murid.
Kaedah
:
Penerangan
Nilai
:
Kerjasama,
hormat
menghormati,
berdisiplin
yakin
KBKK:
-
menjana
idea
-
menghu-
bungkait
|
Rancangan yang menarik cikgu...boleh dijadikan sebagai panduan untuk saya
ReplyDeleteTerima kasih.Sama-samalah kita berkongsi ilmu yang ada
ReplyDeleteRancangan Pengajaran yang menarik dan boleh digunakan untuk panduan RPH yang terkini.
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeletemohon share puan!
ReplyDeletelengkap dan padat. tahniah
ReplyDelete